Close
 

ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ


1) Δεκτές προς συμμετοχή γίνονται μόνον ελεύθερες από ξενικό ζυγό ελληνικές πόλεις και εφόσον δεν έχουν τυχόν καταδικασθεί από τη Βουλή των Ηλείων με αποκλεισμό λόγω παράβασης του Ολυμπικού Νόμου.

2) Κάθε ελληνική πόλις-κράτος έχει δικαίωμα να λαμβάνει μέρος με επίσημη αντιπροσωπεία («θεωρία»), να τελεί θυσίες στο βωμό του Διός εντός της Ολυμπίας και να συμμετέχει με ιδιώτες αθλητές της αλλά και με «δημόσιο» τέθριππο άρμα στις αρματοδρομίες.

3) Μόνον ελεύθεροι Έλληνες γεννημένοι από ελεύθερους γονείς γίνονται δεκτοί ως αθλητές, δικαιούμενοι να δηλώσουν συμμετοχή και νομιμοποιούμενοι μόνο μετά την επίσημη επιλογή και έγκριση των πόλεών τους. Αποκλείονται εκ τούτων όσοι τυχόν έχουν καταδικασθεί η τελούν υπό κατηγορίαν φόνου- έστω και ακουσίου-, φαρμακεύσεως, εμπρησμού, ιεροσυλίας, προαγωγείας, παιδεραστίας, εταιρισμού και γενικώς για κάθε ατιμωτική πράξη –κατά το δίκαιο της πόλεώς των και τον «των Πανελλήνων Ιερόν Νόμον» -«ίνα μη μιάσματα ή»- [για να μη μολυνθεί η ιερότητα των χώρων και των ιεροτελεστιών].

4) Αποκλείονται απολύτως είτε ως αθλητές είτε ως θεατές οι αλλοεθνείς -οι «βάρβαροι» (δηλαδή εκείνοι, που μιλούν με το κακόηχο «βαρ», «βάρ»- , οι δούλοι, οι εναγείς (οι μιασμένοι, δηλ. οι φονείς κτλ.), οι ιερόσυλοι, οι παραβάτες (πόλεις η ιδιώτες) της εκεχειρίας. Ο ρήτωρ Δημοσθένης (Κατ’ Αριστοκράτους, 4) μας πληροφορεί «….τών κοινών τοίς πασιν άθλων είπερ ήν Έλλην, μετήν αυτοίς», δηλαδή: «στους κοινούς Πανελλήνιους αγώνες, μόνον αν ήταν Έλλην μπορούσε να συμμετέχει σ’ αυτούς». Γιατί οι αγώνες, όπως ήδη έχει αναφερθεί, ήταν «ιεροί», δηλαδή λατρευτικές και θρησκευτικές εκδηλώσεις προς τιμήν των θεών των Ελλήνων. Συνεπώς, δεν επιτρεπόταν η συμμετοχή σε «αλλόθρησκούς», όπως και σε εναγείς κλπ.
 


Ο Αλέξανδρος
A' συμμετείχε στην Ολυμπιάδα του 496

Ο Φίλιππος ο Β', βασιλεύς των Μακεδόνων: Πατέρας του Μ. Αλεξάνδρου, όπως μαρτυρείται από τα αρχεία, στέφθηκε σε τρείς Ολυμπιάδες νικητής, το 356 π.χ. με κέλητα ίππο και στις δυό επόμενες, του 352 και 348 π.χ. με τέθριπο άρμα.  
 

 

 

--  «ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΑ ΑΘΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΑΘΛΑ -Σύγχρονη Εκδοτική http://www.synekdot.gr/ - E-mail synekdot@otenet.gr - Δρ.Παναγιώτης Ι. Κυριακόπουλος Φιλόλογος δικηγόρος & Σοφιάννα Π. Κυριακοπούλου Mst. Καθηγήτρια Αγγλ. Φιλολογίας

Σ. Χ.

επιστροφή